ILMU ITU PERLU DIKONGSI DAN DIAMALKAN

Sunday 1 April 2012

Jadikan Kritikan Tajam sebagai Penghormatan

Sang Pencipta dan Pemberi Rezeki Yang Maha Mulia, seringkali mendapat cacian dan cercaan daripada orang pandir yang tidak berakal. Maka, apalagi kita sebagai manusia yang selalu terpeleset dan salah. Dalam hidup ini, terutama jika kita merupakan seseorang yang selalu memberi, memperbaiki, mempengaruhi dan berusaha membangun, maka kita akan selalu menerima kritikan-kritikan yang pedas dan pahit. Mungkin juga, sesekali kita akan mendapat cemuhan dan hinaan daripada orang lain.
Justeru, waspadalah terhadap apa-apa yang mereka perkatakan; kuatkan jiwa untuk mendengar kritikan, cemuhan. Yang kita mampu adalah hanya mengubur dalam setiap kritikan mereka dan bersikap acuh tak acuh terhadap mereka. Dan cukup mengomentarikan setiap perkataan mereka sebagaimana yang diperintahkan Allah di dalam firmanNya;
..........matilah kamu dengan kemarahan kamu itu......... Ali Imran :119

Bahkan kita juga dapat melawan perkataan mereka yang buruk dengan diam seribu bahasa dengan cara memperbaiki akhlak dan meluruskan setiap kesalahan kita. Dan apabila kita ingin diterima oleh semua pihak, dicintai semua orang dan terhindar dari celaan......, bererti kita telah menginginkan sesuatu yang mustahil terjadi dan mengangankan sesuatu yang terlalu jauh untuk diwujudkan!

No comments:

Post a Comment