ILMU ITU PERLU DIKONGSI DAN DIAMALKAN

Monday 10 December 2012

Siapa Kita?!

Berjalan menelusuri kehidupan yang pasti akan berakhir membawa banyak kutipan pahala dan dosa, begitu juga suka dan duka. Tanpa kita sedar, ada kalanya kita dihadapkan dengan pelbagai dugaan dan cabaran yang tiada siapa pun di dunia ini berkehendakkannya. Kita bersedih dan berduka tanpa kita tahu rupanya itulah jalan menempuh syurga....Keriangan dan kegembiraan yang tanpa kita sedar adakalanya adalah pembuka kepada jalan neraka!

Kadang-kadang kita terlalu banyak merancang, tetapi kurang memohon untuk diperkenankan. Kadang-kadang kita terlalu banyak berfikir tetapi kurang tawakal. Kadang-kadang kita terlalu banyak risau dan kurang optimis. Kerana kadang-kadang kita terlupa ujian itu tarbiah Allah. 

Jangan bermimpi mencipta kebahagiaan, jika tidak mampu memupuk sabar melalui kekecewaan. Jangan terlalu mengharapkan kesempurnaan, jika tidak mahu berusaha untuk memperbaiki diri melalui kesalahan. Jangan mendambakan dan meminta berlebih-lebihan, jika tidak tahu untuk bersyukur dan berterima kasih atas pemberianNya. 

Justeru, jawapan mudahnya ialah kita semua adalah hamba Allah yang perlu taat kepadaNYA...

Merindui kegembiraan lalu..........

No comments:

Post a Comment