ILMU ITU PERLU DIKONGSI DAN DIAMALKAN

Friday 18 May 2012

Soalnya HATI !!!

Hati adalah punca segala aktiviti manusia. Kerana disinilah berpuncanya segala kebaikan, keburukan, kejahatan dan kemaksiatan. Melalui hatilah seseorang itu mampu kembali kepada penciptaNya sama ada dalam keadaan bersih atau sebaliknya...

Hati boleh menjadi baik dan boleh juga menjadi jahat. Ikut bagaimana cara kita mengendalikannya. Ini kerana hati adalah sebuah perasaan yang penuh dengan emosi kerana apabila dipuji ia berasa gembira, sedih dan menderita apabila ia dikeji atau dihina, berasa rendah diri apabila mempunyai kekurangan, berasa megah, apabila ia mendapat kejayaan atau kekayaan. Mulai timbul perasaan riak apabila memepunyai kelebihan ilmu daripada orang lain. Berasa sombong dan angkuh apabila melihat kelebihan orang lain, menyimpan dendam kesumat apabila diri pernah dianiaya, berkeluh kesah apabila susah. 

Dan hati juga mudah bersimpati dengan kesusahan orang lain, mudah berasa terhutang budi kepada yang berbudi dan sentiasa mengucapkan terima kasih kepada orang yang memberi pertolongan. Juga akan berasa tenang apabila jiwa sentiasa berzikir kepadaNya. 

Hati yang berpenyakit akan membawa kemudaratan kepada kehidupan manusia lain. Kerana itu kita hendaklah selalu muhasabah diri agar tidak dijangkiti penyakit hati. Hasad dengki adalah satu daripada penyakit hati. Cara yang paling mudahh untuk keluar daripada rasa dengki ini, dengan selalu mengharapkan atau mendoakan kebaikan untuk orang lain.

Cintailah orang lain seperti kita mencintai diri sendiri. Dengan begitu kita tidak akan sampai hati untuk menyakitinya ibarat satu tubuh, cubit yang kiri, yang kanan juga akan terasa sakitnya. 

No comments:

Post a Comment