ILMU ITU PERLU DIKONGSI DAN DIAMALKAN

Tuesday 1 May 2012

Tebarkan senyuman, raihlah kekuatan

Senyummmm..... hanya dengan senyuman masalah boleh selesai! Dahsyat sungguh impak daripada senyuman rupanya. Namun hakikatnya, senyuman itu bermanfaat hanya apabila kita faham bahawa senyuman itu muncul kerana rasa pasrah, tunduk dan keyakinan yang mantap akan pertolongan daripada Allah. Hal ini akan membantu kira menikmati hidup ini. 
Ketika jiwa kita pasrah, keyakinan kita terhadap pertolongan Allah pun bulat, apalagi kalau kita percaya bahawa setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian, maka tersenyumlah. Lapangkan dada kita. Senyuman adalah tanda ketenteraman jiwa, senyuman juga tanda optimisme dan senyuman itu tanda kebahagiaan. 
Apa gunanya kita bermuram durja, apa gunanya kita cemberut, bermuka masam sambi terus menerus menyesal, meratapi ujian atau cubaan yang menghampiri kita. Bukankah itu menjadikan kita lemah, fikiran mulai kacau dan cuma lelah yang kita dapat. Alangkah ruginya jika kita terlalu mendramakan masalah yang kita hadapai.
Alangkah indahnya ketika kita mampu menghadapi segala masalah dan cubaan itu dengan tersenyum, kerana jiwa seseorang yang murah senyuman akan mendorong diri kita untuk menikmati masalah, dan mendorong otak kita berfikir jernih untuk menyelesaikan permasalahan. Senyuman mampu mengecas tenaga positif kita agar tidak terbeban untuk menghadapi permasalahan. 
Tersenyumlah, kerana orang yang mudah tersenyum dalam menjalani hidup ini bukan sahaja orang yang paling mampu membahagiakan diri sendiri, tetapi oran gyang paling mampu berbuat orang yang sanggup memikul tanggungjawab, orang yang paling berani menghadapi masalah dan memecahkan persoalan serta orang yang paling dapat menciptakan perkara bermanfaat bagi dirinya sendiri dan orang lain. 
Mulai saatini, tebarkanlah senyuman kita kepada sesiapa sahaja yang penuh ketulusan, senyum yang benar-benar timbul dari hati kita. Seberap apa pun masalah yang kita hadapi, maka tetaplah tersenyum. Tetaplah tebarkan senyuman kerana senyuman kita itu adalah ubat daripada kesedihan kita. Senyuman adalah kekuatan kiita kerana senyuman itu membawa tanda harapan masih ada...!


Tinta Nuri MW

No comments:

Post a Comment