ILMU ITU PERLU DIKONGSI DAN DIAMALKAN

Thursday 27 September 2012

Apabila jiwa KOSONG

Dalam masa 24 jam kehidupan yang dilalui, kita akan melalui pelbagai pengalaman serta akan merasa pelbagai jenis perasaan. Semua itu tetap sahaja berlalu walaupun kita merasakan yang kepelbagaian itu sikit. Namun hakikatnya kepelbagaian itu banyak..... dan tanpa kita sedari kepelbagaian itu cukup memberi pengaruh kepada hari-hari seterusnya.

Andaikan kita memarahi seseorang dan kemudian kita pulang ke rumah. Pada keesokan harinya kita berasakan apa-apa yang berlaku semalam tidak membawa apa-apa kesan dan membiarkannya berlalu.Pada zahirnya sudah berlalu pergi tetapi pada minda bawah sedar, hal itu sudah disimpan untuk digali semula nanti. Oleh itu, apabila berlaku sesuatu yang tidak sesuai dengan pendirian kita , kita cukup mudah naik angin biarpun hanya kerana perkara yang cukup remeh. 

Mungkin kita tidak menyedari bahawa hal-hal ini sebenarnya satu simpanan emosi yang memupuk dari hari ke hari. Jika emosi negatif ini yang dipupuk dan dijadikan simpanan maka satu hari nanti apabila simpanan ini sudah tidak dapat ditampung lagi maka LEDAKAN dan LETUSAN umpama gunung berapi akhirnya akan membawa kebinasaan serta kesengsaraan hidup seseorang. 

Keceriaan adalah hasil emosi positif yang disimpan hasil dari pengalaman nan indah. Bagi mereka yang bijak dalam menguruskan emosi positif, setiap kali mereka bertembung dengan emosi negatif, mereka akan segera mengubahnya menjadi positif agar simpanan positif itu tidak berkurangan.

Justeru,....

Belajarlah BERSYUKUR walau KEKURANGAN
Belajarlah IKHLAS walau TIDAK RELA
Belajarlah TAAT walau BERAT
Belajarlah MEMAHAMI walau TAK SEHATI
Belajarlah SETIA walau BANYAK GODAAN
Belajarlah MEMBERI walau TAK SEBERAPA
Belajarlah MENGASIHI walau kita DISAKITI
Belajarlah TENANG  walau kita SEDANG GELISAH
Belajarlah PERCAYA walau SUSAH....
Percayalah  ALLAH S.W.T masih mahu menolong kita!

JANGAN BIARKAN JIWA JADI KOSONG.


 

No comments:

Post a Comment