ILMU ITU PERLU DIKONGSI DAN DIAMALKAN

Sunday 16 September 2012

Simbolik sebuah peperiksaan

Setelah habis musim hari raya dan sambutan hari kemerdekaan ada lagi musim yang membuatkan ibu bapa serba sibuk.Musim anak-anak mengambil peperiksaan . Bermula dengan peperiksaan sekolah rendah iaitu UPSR, diikuti PMR dan seterusnya peperiksaan yang lebih tinggi iaitu SPM dan STPM. Walaupun hanya UPSR dan peperiksaan itu bukanlah penentu kehebatan anak-anak dalam bidang akademik kerana banyak lagi peringkat yang perlu dilaluinya, namun ibu bapa tetap menekankan bahawa apa-apa pun peperiksaan yang akan dilalui harus dilakukan bersungguh-sungguh  dan bersiap sedia sepenuhnya menghadapi perjuangan!
Sedarlah, kadang-kala ibu bapa seperti amat mendesak agar anak-anak memperoleh keputusan yang hebat dan cemerlang dalam setiap peperiksaan mereka. Dari luarannya nampak ibu bapa seperti mementingkan diri. Sebenanrnya peperiksaan itu dari konsep yang tersirat adalah satu bentuk ujian untuk mengukur bagaimana kita menghadapi sesuatu cabaran. Kertas soalan adalah simbolik bahawa untuk mendapatkan sesuatu kita mesti berusaha dengan tekun dan bersungguh-sungguh dan yakin kepada Allah. 
Hidup ini tidak semudah mengira satu. dua dan tiga. Kehidupan adalah kompleks, tetapi apabila kita mahu memahami mengapa kita perlu menyelesaikan sesuatu ujian , cabaran lebih besar bukan lagi ujian. Justeru, marilah kita mendidik anak-anak kita menghadapi ujian hidup mereka bermula dari kertas ujian di sekolah........

Cuma macam mana ye, kalau ujian tu kita dah tahu apa soalan yang ditanya. Adakah itu masih dinamakan ujian????!

No comments:

Post a Comment