ILMU ITU PERLU DIKONGSI DAN DIAMALKAN

Sunday 17 February 2013

Wahai Hati, senyumlah dengan kejahatan orang!

Perjalanan kehidupan...
mengubah setiap deria-deria yang ada. Mengubah rasa hati... kekadang membuat hati basah dengan kisah-kisah kelmarin..... dan sesekali hati terasa begitu kering..... sekering danau di musim kemarau! Hati ini mudah terluka, sukar diubati. Namun, aku masih punya sisa-sisa air mata, sendiri memikul segala rasa,melangkah membawa sejuta luka... luka-luka semalam yang tak pernah akan hilang, luka-luka yang penuh kesan air mata. Kehidupan, kematian dan segalanya telah menjadi ketetapan yang maha Esa. Aku hanya harus akur, sama sekali tidak mampu untuk menolak, menafi dan tiada daya untuk menghalang.Hanya yang mampu aku harus kuat hadapi sebarang kemungkinan... kerana semua yang berlaku dan yang akan berlaku ada yang tersirat di sebaliknya! 

Kegembiraan, kemeriahan, keindahan, kesyahduan, kesyukuran dan pelbagai rasa hati dan perasaan, letaknya di hati kita. Pelbagai kalimat ini, memerlukan hati yang lapang untuk menampungnya. Jika sempit hati, bagaimana mampu menampung segala perasaan tersebut? Antara perasaan yang memberatkan hati dan menyempitkan jiwa adalah kemarahan. Api kemarahan, apabila marak akan membakar segala ruang yang diperlukan dalam jiwa seseorang. Memberi kemaafan ada kalanya lebih berat daripada memikul batu di bahu. Lebih-lebih lagi jika hati telah keras membatu, bersalut dengan dendam dan kebencian. Kemaafan akan membuka pintu kelapangan dalam jiwa. Jiwa pemaaf akan mengecap kelapangan perasaan terhadap saudara yang lain. Kelapangan perasaan adalah rahsia kebahagian hidup insan. Insan pemaaf akan menikmati kelapangan jiwa, hati dan perasaan. Kelapangan hati inilah rahsia kelapangan hidup sebenar.....!

Sebaik manapun kita, perkataan buruk akan tetap kita terima sama ada kita sedari ataupun tidak. Manusia memang suka mencungkil keburukan berbanding kebaikan. Usah hairan dengan sikap manusia bercerita perkara buruk tentang orang lain. Sememangnya mutakhir ini wartawan tanpa tauliah dan tanpa gaji memang banyak di mana-mana. Mengapa orang berbuat jahat terhadap kita? Mereka mahu melihat kita sedih, menangis, marah, mengamuk dan semua sikap yang tidak baik. Dengan itu mereka ada sebab untuk ketawa. Tetapi andai kita boleh senyum kalaupun tidak ketawa, kita sebenarnya telah menyebabkan mereka terjelepok... Mereka akan susah hati dan berasa payah sekali. Nah, mengapa hendak menangis oleh perlakuan jahat manusia sebaliknya bersikap tenang dan ketawalah, kerana sebenarnya kita telah mengembalikan kesakitan kepada mereka...!
 Sayang Iz: Kerana hati telah letih.........



No comments:

Post a Comment